Ahoj Marek, v mene BERNOHY.sk by som sa ťa rád spýtal zopár otázok týkajúcich sa behania a potom samozrejme aj nejaké osobné veci 🙂 S Marekom sa poznáme už nejaký ten piatok a viem, že ho moje otázky nevyvedú z miery, alebo že by nie?

Kedy si s behom začal a čo ťa k nemu priviedlo?

Tak za moje úplné bežecké začiatky sa dá počítať, keď som sa prvýkrát bez žiadnej prípravy a tréningu postavil na štart preteku Devín-Bratislava v roku 2012. Odbehol som ho v teniskách na halový futbal a myslím, že som mal čas pod hodinu. Z toho som mal radosť, nakoľko som ani v cieli nebol tak zničený a znechutený ako moji bežiaci kamaráti. Začal som teda chodiť na ďalšie bežecké podujatia a snažil som sa byť stále lepší a rýchlejší. No a tak nejak som sa dostal do dnešnej kondície.

Robil si nejaky iný šport predtým a prečo si pri ňom nezostal? 🙂

Vždy som nejak športoval, na základnej škole som sa venoval volejbalu, neskôr futbalu a vyskúšal som na krátko aj florbal. Všetko to boli kolektívne športy a tu vidím aj dôvod, prečo som od nich po istom čase odišiel. Nebavilo ma, keď ja som v zápase dal zo seba všetko a niektorí spoluhráči to odflákli. Preto sa mi tak páči beh a jeho individuálnosť, je to na každom čo ukáže, čo je v ňom a čo má natrénované. Výsledok ovplyvňuje váš výkon, nie rozhodca alebo spoluhráči, jednoducho sa musíte spoliehať sami na seba.

V poslednej dobe dosahuješ výborne výsledky na pretekoch na Slovensku aj v zahraničí, čo si zmenil v tréningu, že si sa za posledné 2 roky výrazne zlepšil?

Približne pred 3 rokmi som začal trénovať pod trénerom a systematicky písanými tréningami. Už skoro rok mám kanadského trénera, ktorý ma naozaj nešetrí a niekedy je naozaj vykúpenie ísť na pretek, lebo ten je ľahší ako tréning. Za výrazné zlepšenie vďačím asi mojej disciplíne, lebo naozaj na 99% dodržujem čo tréner napíše, aj keď sa mi veľakrát nechce alebo počasie nie je najlepšie.

Koľkokrát týždenne trénuješ, beháš aj 2 fázovo, kto ti píše tréningy?

Trénujem v podstate každý deň. Ak nie som na preteku cez víkendy, tak mám dvojfázové tréningy. Trikrát do týždňa trénujem intervaly, zvyšok sú klusy v tempe od 4:40 do 4:55. Približne tých 120 km v nepretekový týždeň. Ako som spomínal vyššie, momentálne sú moje tréningy v rukách kanadského reprezentanta, ktorý bežal aj na olympiáde v Riu maratón a umiestnil sa na peknom 23. mieste.

Robíš aj nejaké iné športy popri behaní, mám na mysli napr. plávanie, joga, posilňovňa, atď.?

Na toto som veľký “lajdák”. Nechce sa mi toho veľa popri mojich bežeckých tréningoch a práci. No posledné obdobie sa snažím raz týždenne chodiť plávať, taktiež cvičím doma cviky na posilnenie nôh a stredu tela. Po každom  behu je samozrejmosťou strečing.

Aké máš ciele do roku 2017? Započul som dobre, že máš vo výhľade znova aj maratón? Na aký čas si trúfaš?

Áno, započul si dobre. Po ročnej prestávke, čo som sa venoval tréningu na kratšie trate a rýchlosti, plánujem znova bežať na jeseň maratón. Chcel by som vyskúšať čas stlačit pod 2 hodiny a 30 minút. Bude to nesmierne náročne, ale spravím v príprave všetko pre to, aby som to zabehol. Na jar mám vytýčený cieľ zabehnúť polmaratón pod 1 hodinu a 10 minút. Prvý pokus bude na Cypre začiatkom marca a keď by sa to nepodarilo, tak snáď na tom bratislavskom to zlomím.

Viem o tebe, že pred pár rokmi si sa začal stravovat zdravšie. Čo ťa k tomu viedlo? Ak by som ťa pozval na hovädzí steak, ozaj by si si nedal? 🙂

Súčasne s behom som sa začal zaujímať aj o lepšie a zdravšie stravovanie, nakoľko to spolu výrazne súvisí. Neskôr sa mi otvorili oči aj ohľadom jedenia mäsa, takže som už viac ako tri roky vegetarián. Mne toto stravovanie a vlastne aj životný štýl vyhovuje. Cítim sa výborne, dokážem odtrénovať aj ťažké tréningy, telo na rastlinnej strave dokáže rýchlejšie zregenerovať a do ďalšieho tréningu nastupujem znova plný síl. Ďakujem za pozvanie, ale naozaj by som si nedal. 🙂

Varíš si sám? Čo jedávaš pred pretekmi?

Niekedy si varíme s priateľkou, skúšame nové recepty a vyberáme, ktoré stoja za zopakovanie a ktoré nie. Najradšej máme recepty hotové za rozumný čas a tie, ktoré nespôsobia v kuchyni výbuch. Čo je jedno veľké plus pre bezmäsité jedlá. Samozrejme chodíme aj do vegetariánskych reštaurácii, ktorých už máme na Slovensku naštastie viac. Snažím sa nájsť a skúšať, aké jedlo pred pretekom mi najlepšie sadne. Zatiaľ sa mi najviac osvedčil grahamový rohlík s arašidovým maslom a džemom, k tomu zelený čaj prípadne celozrnné cestoviny s nejakou omáčkou.

Aká je tvoja obľubéná značka/model tenisiek a bežeckého oblečenia? Nejaký sponzor sa nerysuje do budúcna?

Sponzora zatiaľ nemám. Nemyslím si, že mám na to výsledky. Uvidíme čo bude v budúcnosti. Čo sa týka značky, nemám žiadnu obľúbenú, na ktorej by som si zakladal, ale vyhovujú mi a zatiaľ ma nikdy nesklamali tenisky Adidas, ktoré používam hlavne na pretek. Sú extrémne rýchle, to mi  dodáva aj psychickú pohodu. Nemôžem predsa bežať pomaly v rýchlych teniskách. 🙂

To tričko Bernohy čo si vyfasoval u nás na behu nosíš aj po Petržalke?

Samozrejme, že nosím. Vďaka behu som spoznal a mám kamarátov z celého Slovenska, takže vôbec neriešim, že kto je z akého mesta. Som v rôznych bežeckých skupinách ako napríklad aj Bernohy, čo je skupina so super luďmi, ktorí organizujú preteky v Trnave, na ktoré rád chodím. Nevidím teda žiadny dôvod ho nenosiť. Keby to aj niekomu vadilo, asi by mal problém ma dobehnúť 😀

Viem, že väčšinu tréningov odbeháš sám, nemáš v tréningu problém s motiváciou?

Na tréningu bojujem sám so sebou a s časom. Čas je môj najväčší nepriateľ, či už v živote, na preteku alebo tréningu. Na tréningu viem ísť skoro do odpadnutia a dať zo seba úplne všetko, aby som tréning splnil a dodržal napísané tempá v časových intervaloch. Taktiež mi vyhovuje, že si idem odtrénovať kedy ja chcem a nemusím sa s nikým dohadovať a prispôsobovať sa.

Podľa čoho si vyberáš preteky, ktorých sa zúčastníš?

Vždy mám 3-4 vyššie ciele v sezóne, takéto preteky mám naplánované niekedy aj pol roka dopredu. Zvyšné preteky si vyberám podľa viacerých faktorov, v prvom rade sa pozerám na to, ako mi to pasuje do tréningového plánu, ďalej typ preteku, dohoda s inými bežcami, počasie, nálada atď.

Na záver by som ti rád poprial veľa športových úspechov a nech ti to behá v roku 2017 minimálne tak dobre ako minulý rok.

Ďakujem. Ja by som sa tiež na záver chcel poďakovať za možnosť zodpovedať zaujímavé otázky a v neposlednom rade všetkým čitateľom, bernoháčom, bežcom prajem hlavne zdravie a veľa úspešne odbehnutých kilometrov.

autor rozhovoru: Michal Puškár